pondělí 21. listopadu 2011

Tabák (Kabát revival) - Bára

Vítejte u dalšího dílu hudebních masakrů! Skupina Tabák je z Uherského Hradiště a existuje přes deset let. Za tu dobu odehráli už nespočet koncertů, vlastně někde hoblujou skoro každej víkend. Na svejch stránkách nechtěj uvádět cenu vystoupení, ale připomínají, že když si s nima domluvíte třeba tři akce do roka, dají vám slevu. Taky píšou třeba to, že pořadateli žádnej stageplan posílat nebudou, že se to všechno pořeší tak nějak na místě, až přijedou a uvidí, co na pódiu je. To jim moc na profesionalitě nepřidá. I tak pořád někde hrajou, většinou na motorkářskejch a tuning srazech, jak hrdě na webu přiznávají. Ale vystupujou i na tancovačkách, v kulturácích, na různejch slavnostech a tak. Revivaly Kabátu jsou vůbec fenomén. Ještě jeden Tabák hraje v okolí Frýdlantu, kapely jmenující se přímo Kabát Revival jsou třeba v Plzni, v Olomouci, v Hradci Králové (tam je ještě další revival Karát), z Valmezu jsou zase The Syrup, z Morůvek Kožuch, z Varnsdorfu Semeno, ze Dvora Králové Vaťák, Waťák ze Vsetína, z Rusavy u Kroměříže je Secondhand (zastupovanej dokonce agenturou Ivana Rösslera) a takhle bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Co je hlavní - všechny tyhle kapely hrajou šestkrát osmkrát do měsíce na nějaký zábavě, někdo za pár litrů, někdo za dvacet. Diví se někdo, že opravdoví Kabáti tak vzácně vystupujou, když za ně po maloměstskejch kulturácích napříč celou republikou hraje každej víkend třicet revialů? Stačí sedět doma a čekat, až zas OSA pošle peníze za autorská práva.



Video už je jenom taková formalita, protože všichni tušíme, jak to asi tak bude znít. Tohle je typická ukázka toho, co v dnešní době baví českej venkov. Banda mániček ve středním věku přehrává aplaudujícímu publiku cizí songy a tvářej se u toho, jako by to mělo poslat všechny holky do kolen. Ačkoliv se repertoár Kabátů může zdát tak blbej, že na něm nejde nic zkazit, opak je pravdou. Dokládá to ten chlap s tamburínou, co do ní plácá na první dobu a ještě mimo rytmus. Mimochodem, to je kapelník, kterej Tabáku šéfuje.

16 komentářů:

  1. Zdarec Jardo.
    Tak ti děkuju za pěkný článek o nás a že jsme se něco zajímavého o sobě dozvěděli.
    Teď k samotnému článku.
    Co se týče cen,tak kdo dneska uvádí na svých stránkách za kolik opravdu vystupuje.
    Jardo ujistím tě,že nikoho z nás to neživí a spíš to celé ještě musíme dotovat...
    ktomu ozvučení bych napsal tolik,že samozřejmě pokud je veliké p.a. s moc světly,tak je super si zahrát na nějaké stage,ale protože si na nic nehrajem,tak jsme schopni hrát klidně na návěsu
    s 3 odposlechovýma cestama.
    Rock jako takový z hospod vzešel,takže se tam pomalu vrací a muzikanti všichni toto budou muset akceptovat,nebo si prostě nikde za chvilku nezahrajou.
    Nevím jak vznikli ostatní revivaly,ale u mě to bylo tak,že já jsem na muzice Kabátů vyrostl a první písničky co jsem na kytaru uměl bylo Moderní děvče a Žízeň.
    Pak se postupně přídavali další písničky od Kabátů a já jsem odjakživa hrál po tanečních zábavách v různých kapelách jejich písničky,takže Tabák vznikl uplně přirozenou cestou.
    Nevím jak to máte tam u Vás,ale tady se odjakživa Kabáti hráli všema okresníma kapelama,protože ty písničky jsou prostě dobré.
    Revivaly Kabátů po celé Čr co jsou dělají to,že
    jsou náhražka za opravdový originál,který by těžko dojel zahrát do Horní Dolní za pro ně nevyhovujících podmínek.
    Obecně revivaly jsou fenomén po celém světě a některé revivalové kapely dokonce natáčí CD s přebranou muzikou!
    Kapela KISS dokonce sama pořádá festival svých revivalů a jejich současný kytarista dokonce v jednom revivalu KISS sám hrál.....
    K videu co jsi sem dal napíšu toto:
    Hráli jsme u nás doma v Uherském Hradišti na Masarykově Náměstí,kde se sešlo větší množství našich známých,rodiných příšlušníků a konkrétně já jsem byl v Euforii,protože hrát před takovým publikem je prostě jiné.
    No a co se týče mojí osoby,tak ano máš pravdu na tamburínu hraju strašně,ale jestli tě to potěší,tak po skončení letošní letní sezony jsem se vrátil zpátky ke kytaře,takže hrajeme v 5 jako Kabát.
    Hezký den Všem.

    S pozdravem

    Radek Malenovský

    Uherské Hradiště

    OdpovědětVymazat
  2. Jardo i když je vidět, že si zde na svém blogu řešíš kdoví jaké zamindrákované komplexy, tak mě vysvětli kolik jsi už složil písniček nebo nějakou zazpíval a nebo vydal nějaké své album. Takové ty samozvané kritiky mám nejradši.

    Co je na tom špatného, že zaspívá někde na vesnici nějaký revival, ono jde hlavně o to, aby se lidi pobavili, poslechli dobrou muziku i když to zrovna není originál a chtěl bych vydět jestli by zrovna Kabáti přijeli zahrát někde do vsi, která má třeba jen 400 obyvatel, kde na vystoupení této skvělé kapely nejsou podmínky a také peníze. Takže buďme rádi že je spousta kapel(revivalů),kteří ty písničky zahrají rádi a dokáží strhnout publikum ke zpěvu. A snad kdyby se to třeba Kabátům nelíbilo, tak by se proti tomu zařídili. Osobně si spíš myslím, že jim to dělá dobrou reklamu na vesnicích. A to že tady kritizuješ bych usoudil že tvá věková hranice je něco kolem 15 až 18 let a ono je to tedy pochopitelné, protože ještě asi nemáš vytříbený vkus mezi kapelama tak nadáváš na všechno a na všechny.

    OdpovědětVymazat
  3. Asi bych to tady neřešil. Ono ani velice není co řešit. Kritiku dělíme na fundovanou – tou je nutné se pečlivě zabývat a kritiku nefundovanou, jako třeba na tomto blogu. Tenhle Jardův blog je jen snůška nadávek a rýpanců. Autorovým „glosám“ absolutně chybí základ vystavěný z vlastních zkušeností a hudební činnosti. Jeho články jsou pak zvratky nevyzrálého hudebního metabolismu. Není tu vlastně nic k přečtení.
    Jo a Jardo, každé zboží má svého kupce. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Máte samozřejmě pravdu, tohle není žádná vysoká hudební žurnalistika, ale blog, kde píšu svý názory na odvrácenou stranu český hudební scény. Sám jsem muzikant a vim, jak je složitý skládat písničky, natožpak nahrát cédéčko nebo si zorganizovat koncert. A z toho důvodu mi přijde škoda, že některý kapely raději místo vlastní autorský tvorby zabíjí potenciál přehráváním Dole v dole a považujou za úspěch, když odehrajou hodinovej set převzatejch písniček. Ať už od Kabátů nebo Michala Davida, revival jako revival. Neberte si to osobně, kluci, ale já mám prostě takovejhle názor na revivaly celkově. Pro mě je to zkrátka nižší level než vylízt na pódium s vlastním repertoárem.

    Ať to hraje,

    Jarda

    OdpovědětVymazat
  5. Jardo, hluboce obdivuji muzikanty a interprety, kteří svou vlastní tvorbou dokážou zaujmout lidi a naplnit sály. Ve své době jsem hrával v autorských kapelách a dělali jsme muziku, kterou obdivovali a uznávali muzikanti, ale spolehlivě jsme s ní vyháněli lidi ze sálů. Ne že by byla tvrdá, ne, byl to melodický rock s tvrdšími prvky, ale nic divokého. Lidi to ale nebrali, ne proto že by to byla špatná muzika, ale proto, že to neznali.
    Co tím chci říct. Nezáleží na tom co hraješ, ale jestli to lidi znají. A na to aby lidi tvoji muziku znali musíš ji dostat do médií a na to zase potřebuješ prachy. Spoustu prachů! Pakliže je muzikant nemá, nebo nesežene mecenáše který je za něj do médií naleje, čeká ho tento scénář: stráví mládí ve zkušebně, složí s kolegy perfektní písničky a vypilují je do absolutní dokonalosti. Párkrát za rok si zahraje v klubu (samozřejmě zadarmo) kde na něj přijdou z milosti jeho kamarádi, aby mu ty léta dřiny nepřišly líto, ti ho ocení, jako možná i v klubu přítomní muzikanti, ale běžní „konzumenti“ půjdou radši na panáka, protože tam hraje něco co neznají. Možná si poslechnou jednu – dvě písničky, zatleskají, protože to interpret zahraje perfektně, ale tím to skončí. Za půl roku se historie v jiném nebo stejném klubu zopakuje.
    Když to shrnu, s vlastní muzikou si splníš svoje sny, dáš do ní to co cítíš, to co chceš sdělit okolnímu světu, čili se seberealizuješ, je všechno fantastický pocit který jsem už zažil, ale pokud nemáš miliony na propagaci tak se s tím svým dítětem nikam neprobojuješ. Teď upřímně, mám pravdu nebo ne?
    Ještě z jiné strany: já osobně bytostně nesnáším dechovku. Je mi z ní fyzicky špatně. Svého času jsem svůj názor tvrdě prosazoval, nadával všem do debilů za to že se vůbec nachází v prostorách kde vříská dechno, dokonce mi dala ženská kopačky, protože ona byla jakože „folklóristka“, mě ale z dechna bylo je a bude na blití… No prostě to v mém okolí pro mé vyhraněné názory hodně skřípalo. Tyto a jiné události mě naučili jedné ze ctností: toleranci. Dechovce se dál vyhýbám jak bacil lékárně, ale lidi které to baví nechávám žít. Oni jsou z nějakého důvodu s touto hudbou spjatí a já to musím a chci tolerovat. Můžu říct jen to, že tento můj přístup byl odměněn jakýmsi klidem a symbiózou, takže se svým okolím vycházím daleko lépe. Uvědomil jsem si že přijde doba, kdy se mě moje děti a vnuci budou smát že jsem vůbec mohl poslouchat a hrát rock.
    Rozhodně tě nechci Jardo moralizovat, jen se ti snažím naznačit, že trocha tolerance není na škodu. Samozřejmě se to zase nesmí přehánět, aby člověk neztratil svoji identitu a nestal se z něj bezpáteřní had.
    Takže Jardo, tímto s tebou za skupinu Tabák – Kabát revival uzavírám mír, přeji hezké a klidné vánoce, bujarého Silvestra, hodně kvalitních hudebních zážitků a spoustu úspěchů v muzice.

    OdpovědětVymazat
  6. Čéče tak s tímhle bych asi nesouhlasil. Tohle je dost rozšířenej názor, že když nemáš prachy, tak se s muzikou nikam nedostaneš, ale realita je trochu jiná. Jasně, aby tě hráli někde v rádiu, tak to tam chce mít nejdřív kontakty a je tak nějak obecně známo, že si velký kapely od těch menších občas nechávaj zaplatit, aby je vzaly na šňůru jako předskokany. Ale není pravda, že se bez toho nikam nedostaneš. I ten Broumband, ze kterýho jsem si tu dělal prdel, se do svý pozice dostal sám soustavným hraním. Já osobně se znám se spoustou muzikantů, kteří už třeba jezděj velký fesťáky nebo vyprodávaj kluby, ale většina jich začínala od píky a ačkoliv teď kontakty mají (to asi tak nějak všichni, kdo se tý muzice věnujeme), získali je až časem právě tím, jak hráli. Jasně, v týhle branži se občas jede na kamaráčofty a sem tam někde "musíš jít tomu štěstíčku naproti", ale přesto si myslím, že se dá prorazit i bez prachů. Vidim to okolo sebe. Vy třeba máte nevýhodu v tom, kde působíte, ale v Praze se po klubech kapely můžou vyhrát a prorazit. Tohle bychom ale mohli řešit u piva a stejně bychom asi k nějakýmu konci nedošli, protože je okolo toho spousta vedlejších okolností, který kapele nahrávaj nebo naopak ne. Je to holt složitý:-)
    Přeju tobě i kapele hezký Vánoce a co nejmíň prasklejch strun!

    OdpovědětVymazat
  7. Ano Jardo, jak říkáš je to složité. A důležité je ujasnit si pojmy. Co to pro tebe znamená prorazit? Živí tě hudba? Máš plný diář akcí na které tě pořadatele chtějí? Vyprodáváš kluby? Přijde na to co považuješ za kýžený úspěch. Dostat se do klubového podvědomí může být splněním jakýchsi ambicí pro klubového hráče, pro zlatokopa je tím cílem postavit se po boku skupin Čechomor, Kabát, Kryštof což jsou profláklé autorské kapely. Čechomor tak napůl, ti to valí svým originálním aranžmá….
    V práci jsem s bubeníkem jedné zábavové kapely, která hraje rockovou klasiku zahraniční i českou, čili takový multirevival a oni považují za neúspěch když na ně přijde méně než 500 lidí. Běžná návštěva v jejich regionu je kolem 1000 lidí a loni v létě se vůbec se nebáli hrát v Holešově, když o pár kilometrů dál v Bystřici pod Hostýnem hráli Chinaski. Stejně svých 800 lidí měli.
    O víkendu hráli v Uherském Hradišti Kurtizány (hlavně jejich rannou tvorbu mám moc rád) s návštěvou cca 100 platících. Mno. Takže ta vlastní tvorba je sice strašně fajn, a záleží moc na tom kam to s ní chceš dotáhnou. Stojím si za tím že na dosažení nejvyšších met potřebuješ kupu prachů a taky souhlasím s tím, že na klubovou scénu si šáhneš urputným hraním.
    Tak se měj a ať to hraje.

    OdpovědětVymazat
  8. Zdarec Jardo.
    Začínal jsem jak jsem psal na Kabátech.
    Toto jsem hrál asi 2 roky.V 17 jsem z té kapely,která hrála jenom přebíračky odešel a že zkusím hrát vlastní muziku.
    Kapela se pak 2 roky nemohla dostat ze zkušebny.
    Kapela nakonec skončila a já jsem našel uplně mladé kluky,kteří semnou založili www.katakomby.com ,které nějakou formou cca 12 let fungují dodnes.
    http://www.youtube.com/watch?v=qJPlLUgymKs&feature=related
    I zde jsem spoustu věcí organizoval,skládal.
    Během působení Katakomb jsem měl pár odskočení vždy do nějaké tancovačkové kapely a hlavně se založil Tabák.
    Jardo,když pominu všechnu tu práci,úsilí,peníze a čas,který věnuješ vlastní muzice tak ano vzpomínám na to rád,ale kolikrát jsem měl chut se na všechno vysrat,protože,než něco složíš,pak to musíš naučit všechny.Pak někdo řekne udělejme CD,na které u nás na Zlínsku zaručeně neseženeš sponzora a když řeknu kapele složíme na těch cca
    50000-100000kč.Pak chceš uspořádat koncert,kde chceš pozvat spřízněné kapely,takže začneš shánět kulurák,nebo nějaký klub kde nájem se zvukařem je cca 10000+promo kolem akce dalších 5000kč,pokud bys ukecal i kapely,aby ti dojeli zahrát za pivo+párek,takže bys ses s osou domluvil,že pořádáš koncert jimi nezastupovaných kapel,takže bys snad nemusel nic platit,tak celkové náklady na akci jsou do 20000kč,kdy max. vstupné tady v UH můžeš dát 50kč a dojde ti tak
    10-50 lidí,takže zaručeně 15000-20000 vždy proděláš.

    OdpovědětVymazat
  9. Já sám nic nepořádám protože nejsem finanční sebevrah a s rodinou splácíme hypotéku,nemůžu si tedy hrát na velikého hrdinu,ale podporuju mladé kapely+pořadatele,kteří do těchto rizik jdou tak,že jsme se jako Katakomby dohodli a na tyto akce jezdíme zadarmo,nebo maximálně opravdu jen za cestovní náklady.
    Jinak abych se vrátil k mojemu hraní,tak nevím Jardo jestli jsi ženatý,nebo zadaný,ale já jsem se svojí manželkou skoro 13 let a kolem 25let mého života jsem musel začít řešit bydlení,pak svatbu a dítě+další spoustu veselých událostí.
    Co se tím snažím říct,každý ví,že když je muzikant svobodný,tak je to jinčí,než když je ženatý a řeší existenční starosti.
    Kolem 28 let jsem zjistil,že nejsem schopný už vůbec nic složit,protože za prvé nemám na to čas,klid a hlavně mě vůbec nic nenapadá.
    Moje aktivity se proto přesunuli skoro na 90% do Tabáku,kde jsou písničky vymyšlené,kapelu semnou zajištuje kolega a muzikanty vždycky nějaké seženu.
    Vzhledem ktomu,že jsem neměl čas cvičit na kytaru,tak než abych to tam nějak prasil,tak jsem v Tabáku začal zpívat doprovodné zpěvy a kluci z kapely mě vnutili Tamburínu,která mě vůbec nebavila a z dnešního pohledu to vidím jako svoji chybu,ale naštěstí jak jsem psal hraju zpátky na kytaru,protože malá je větší a mám trochu víc času.No a Tamburína od léta už 4 měsíce naštěstí leží na zkušebně........
    Každopádně po tolika rokách hraní si nepřipadám ani starý,ani opotřebovaný,abych se stáhl do ústrání,protože si myslím,že i když jenom přehráváme Kabáty a nic vlastního momentálně nevytváříme,tak lidi právě na vesnicích jsou vděční,že tam za něma přijede nějaká kapela jim zahrát.
    Mám rád kapely Scar Symmetry,Amaranthe a další,ale musíš uznat,že někde na vesnici na tancovačku to prostě není.........
    Jinak jsem toto léto udělal dohomady písničku z mojeho repecu Katakomb společně s UH Fotbalisty FC SLOVACKO a za tím má skoro 13000 shlédnutí což mě těší jako autora a dávám ti sem odkaz,aby ses na mě mohl podívat i jako na autora.
    Samozřejmě si uvědomuju,že nejsem žádný Michal Pavlíček,nebo Radim Hladík a pořád je to jenom obyčejná rocková písnička...
    Jardo proč ti to všechno píšu.
    Byl bych rád,aby ses na to všechno díval i z jinčích pohledů.
    Upřimně což když je spoustu muzikantů co na to ani nemají aby hráli vůbec vlastní muzika,popřípadě nejsou schopni nic složit?
    Podle mého je lepší aby hráli cokoliv i převzatého,než aby za každou cenu zkoušeli lepit vlastní muziku,protože pár takových kapel jsem slyšel a bylo to horší,než kdyby hráli revival čehokoliv.
    Na závěr pak moje písnička a upřimné přání Všem
    Zdraví,Veselých Vánoc a štastný nový rock 2012,kde se doufám,někdy někde sejdem.
    http://www.youtube.com/watch?v=nOYlBX8yO04
    Mějte se.

    S pozdravem z Uherského Hradiště.¨

    Radek Malenovský

    OdpovědětVymazat
  10. Jo a Jardo poslední dva příspěvky jsou ode mě.
    Kromě tebe a mě je zajímavé,že se nikdo jménem nepodepsal.......
    Můj předchozí příspěvek je sice neoznačený,ale je taky ode mě,ale boužel jsem se zapomněl podepsat.

    Radek Malenovský

    OdpovědětVymazat
  11. Adam Garšic

    Trochu nesouhlasím s tím skládáním a lepením, myslím, že každý skládá tak jak to cítí a to že je něco slepenec pro jednoho neznamená, že je to slepenec pro druhého! Jinak kluky z Tabáku obdivuju za to, že vůbec něco hrajou a že můžeme spolu jezdit po různých akcích a poznávat různá místa a lidi naopak je neobdivuju za to co hrajou a jak. Kdysi jsem zkoušel taky hrát a skládat vlastní muziku a krom toho, že mě to hřálo u srdce což byl vlastně důvod toho, proč jsem to dělal, tak to nikam nevedlo, každopádně kdyby se mě podařilo sehnat nějaké dobré kluky nebo holky a né samé pičusi tak to budu dělat znovu a rád.

    OdpovědětVymazat
  12. Radku, díky za vysvětlení. Je fakt, že teď už se na věc dívám trochu jinak. Pořád mám stejnej názor na revivaly, na druhou stranu máš mý sympatie díky tomu, že s hudebními větrnými mlýny bojuješ tak dlouho. Jen s jednou věcí bych asi nesouhlasil. Cédéčka za 50 000 - 100 000 podle mě nemaj pro muzikanty našeho formátu smysl. Nás prodej cd nebude nikdy živit, spíš nám něco kápne z koncertů, takže bych to asi víc tlačil přes internet a digitální distribuci. Dneska spousta kapel vydává cédéčka v podstatě zadara, platí akorát lisovnu, v týhle době už je kvalitní nahrávací technika dostupná pro každýho, ať už přímo nebo přes nějaký kamarády.

    A k těm koncertům...To je věčnej problém venkova. Nechci, aby to znělo jako urážka od nějakýho Pražáka, tak to není myšleno. Spíš jde o to, že jediný výdělečný akce jsou právě tyhle zábavy a revivalový koncerty v sokolovně, kam lidi vyrazej. Je to začarovanej kruh, lidi jdou jenom na to, co dobře znají a když chce nějaká kapela koncertovat a mít návštěvy, musí automaticky hrát to, na co lidi přijdou. Vyrůstal jsem v Moravským Krumlově, co jsme se na tohle téma s místníma máničkama nad pivem nakecali! Jednu dobu jsem dokonce prosazoval myšlenku, ať v Krumlově uděláme rockovej klub, všichni si akorát ťukali na čelo. Smutný, rád bych, aby se situace změnila, ale nejde to.

    Přeju do Novýho roku hodně štěstí v osobním životě i s kapelou, ať vám to hraje!

    Jarda

    OdpovědětVymazat
  13. Souhlas s článkem, sama jsem v pubertálních letech chodila na vesnické zábavy(jen kv.lidem)a hudba byla vždy tak strašný "revival revivalu", že jsme se museli opít aby se to dalo poslouchat :D A je fakt, že ty máničky ve středním věku si nejednou nějakou tu mladou hloupou holku vyhlédnou :D (tím nemyslím sebe, ale viděla jsem to kolem sebe).Funny.:)Dnes se těmto akcím směju a radši si koupím lístek někam do clubu na kvalitní kapelu,co hraje vlastní songy 8-).Ale zábavy jdou mnohdy jediná společenská událost pro vesničany a burany z celého okolí -tak proč ne.

    OdpovědětVymazat